#1
ive been trying to decide on an amp to buy as a first ever tube amp. but because i live in Australia, everything seems to cost a ****load so i started thinking maybe i could build one.

so im thinking about building a tube amp pretty much for metal. 15-30 watts maybe. can i do it? what kinda stuff will i need? is it cheaper than buying one? can i make it completely custom because i wanted to buy a really tight, high gain, nice sounding tube amp. so if i can make that for cheaper than that would be great.

and where do i start? where do i get parts for it? what are the chances of me wasting all my cash on something that barely works in the end?

Thanks in advance
#2
Have you ever built an amp, or even a pedal? Are you experienced in circuitry? Do you know how to wire and stuff?
If you haven't, I'd suggest starting by building a small Ruby 5 watt kit or similar. Building a nice 15-30W full valve metal amp is going to be really hard for a first build, or even a fifth build.
#3
http://www.ax84.com/

This website should help a lot. Finding a high-gain amp at 15-30 watts is very unlikely though.
Gear:
Ibanez RG4EX1
Laney VC50
Roland Cube 30X
Boss MD-2

Ibanez GSR200

Official Newbie Of The 'Australia FTW!' Club PM Alter-Bridge Or The_Random_Hero To Join. Australians only.
#4
no. ive never built a pedal or amp before hahaha. well thanks anyway. i guess that idea's already down the drain XD
#5
You can still go for it, I've heard its great fun and great experience (Though I've never done one myself).
Just start out with a small easy amp build, there's some stuff on AX84, as well as those Gem amps.
Even making just a 5 watt single channel amp with only volume and gain would be really good for experience.
#6
You basically want to build a Mesa/ENGL-like amp with no experience for less money than one costs in stores?

My answer: buy used on ebay.com.
#7
First problem is the lack of experience. You answered most of your own questions. Without a basic understanding of schematics etc the chances of a functional amp are slim and end up being a waste of money.

Second is cost, no its unlikely you are gonna save any money. The OT and PT for a 10w power amp cost me 90$ alone. Didnt include chassis, tubes, resisters, capacitors, cabinet, jacks etc. You are not gonna build an amp for less than a major manufacturer can.

You need to start some where like pedals and work your way up. And your first amp project should be something less ambitious.
#8
my adzise:
Buy a sottering iron and sotter
and TO THE INTERNET
dependeing on what you want to build
the internet WILL help you (just dont get scammed)
i suggest ehow.com


Edit: there are kits online for purchse. idk what makes or models, but im sure you could get a mashell one on ebay
Survivor of:
Maryland Deathfest X
Maryland Deathfest XI
Maryland Deathfest XII
Last edited by rushpython at Oct 1, 2009,
#9
yeah, i didnt really think id be able to do it. i barely have an understanding of electronics and have basically no clue how an amp works.

well thanks for the input anyway guys. i guess ill just buy an amp already made.
#10
Quote by rushpython
my adzise:
Buy a sottering iron and sotter
and TO THE INTERNET
dependeing on what you want to build
the internet WILL help you (just dont get scammed)
i suggest ehow.com


Edit: there are kits online for purchse. idk what makes or models, but im sure you could get a mashell one on ebay



it's soldering iron and solder