#1
I've been looking to get into jazz to expand my chord vocabulary and influences.
The Rec Thread has a zillion artists and I don't know where to start from.
I want some good, improvised jazz stuff. I've heard a Miles Davis song, something like Misty, and it was too cheesy.

Just contrabass, piano and guitar. Soft stuff. Can anyone help me>
Cheers.
#2
0___0

FRESH MEAT!

Miles Davis - Kind of Blue

Just... do it.
Quote by DieGarbageMan
can i get a tl;dr up in this bitch?

A mod makes a joke and hi-jacks a thread...

Quote by paintITblack39
usually, this is often discussed in the political threads ...

let's change the question: are you pro or antti niemi?
#5
I hate iTunes. Really.

One time I was with some friends at Starbucks, and there was a jazz improv playing through the speakers. I was in a trance, blown away.
I stopped talking and let my self go in silence as the notes were dancing in the air...
(Sniff) I was the only one :/
#6
Quote by imaginary.frnd
Monty Alexander


NOW THAT'S WHAT I'M TALKING ABOUT!!!!!!

Cheers mate!
#7
Quote by ingames
NOW THAT'S WHAT I'M TALKING ABOUT!!!!!!

Cheers mate!


Have you heard their Bob Marley covers? They are genial.
#8
Cattle Decapitation - Gardeners of Eden...
Quote by theogonia777
and then there's free jazz, which isn't even for musicians.

Quote by Born A Fool
As my old guitar teacher once said: Metal really comes from classical music. The only difference is pinch harmonics, double bass, and lyrics about killing goats.
#9
Blue Train! Giant Steps! A Love Supreme! /fanboy
Quote by lizarday
oh yeah? well larry king the slayer guitarist owns bc rich guitars. (i think)
#10
I'm kind of in the same boat, but I'm looking more for Guitar-based Jazz, not like Miles Davis type of stuff.
Gear:
Agile Septor Pro 727 EB Nat Ash
ESP/LTD Deluxe MH-1000NT
Epiphone Les Paul Standard
Line 6 Spider Valve HD100 Head
Vox 4x12 Cabinet
#11
Quote by Jsteele1408
I'm kind of in the same boat, but I'm looking more for Guitar-based Jazz, not like Miles Davis type of stuff.


Stuff like Django Reinhardt?
#13
Quote by Dream Floyd
Cattle Decapitation - Gardeners of Eden...


PFFFF, vegetarian deathgrind?
Go listen to some Necrophagist and Nile you noob.
#14
Quote by Jsteele1408
I'm kind of in the same boat, but I'm looking more for Guitar-based Jazz, not like Miles Davis type of stuff.

same as this
JUST ANOTHER ANNOYING BIG STATUS
#16
Quote by imaginary.frnd
Stuff like Django Reinhardt?



I guess more like the Alex Skolnick Trio or like Derek Trucks Band's "Young Funk"
Gear:
Agile Septor Pro 727 EB Nat Ash
ESP/LTD Deluxe MH-1000NT
Epiphone Les Paul Standard
Line 6 Spider Valve HD100 Head
Vox 4x12 Cabinet
#18
Quote by CrimsonBizzare
Hell. Yes.

I love metal people doing jazz...

http://www.youtube.com/watch?v=LidPLhEtIjg


Yeah. The clean parts in that song are pretty much exactly what I'm looking for. The distorted parts weren't as good IMO.
Gear:
Agile Septor Pro 727 EB Nat Ash
ESP/LTD Deluxe MH-1000NT
Epiphone Les Paul Standard
Line 6 Spider Valve HD100 Head
Vox 4x12 Cabinet
#19
Quote by Jsteele1408
Yeah. The clean parts in that song are pretty much exactly what I'm looking for. The distorted parts weren't as good IMO.


Yeah, I'm looking for the same thing for the same reasons lol.
#20
I would have to say some Jaco Pastorius, Glenn Miller, and Brian Setzer. For individual songs:

Birdland - Weather Report
Chameleon - Herbie Hancock
Glenn Miller - Tuxedo Junction/Moonlight Serenade
I forgot who this is by, but search up "Take the A Train"
#21
Wes Montgomery.

Perhaps not much in the way of improv, but when it comes to comping, chord solos, and just over all style as a whole, the man is outrageous.
There may be times when it is impossible to prevent injustice, but there should never be a time when we fail to protest it.


Take a trip down the Scenic River


Call me Charlie.
#23
Maybe John Pizzarelli for more guitar oriented jazz? Him and his father, Bucky Pizzarelli, are both great players and writers.

Wes Montgomery's worth checking out, too. His compositions are just staggering.

And Guthrie Govan might be a worth a look into, I guess. :shrugs: Although that's more rocky, jammy jazz-fusion than straight up jazz. Still worth checking out though.



Alex