#1
If I like tones of the likes of Tool, Rancid, Megadeth, Rage Against the Machine, Arctic Monkeys, Motörhead or Guns N' Roses (with Duff) what kind of string gauge should I look for? Heavier or lighter? I play with a pick mainly BTW.
Current Gear:
Peavey Zodiac DE Scorpio (Bass)
Yamaha RBX-170 (Bass)
Boss ODB-3 (Overdrive Pedal)
Line 6 LowDown 150 (Amp)
Last edited by Silveroon009 at Apr 1, 2011,
#3
first off, how the hell does arctic monkeys fit in with those other bands tones? but, regardless. go with heavy gauge strings. they sound a bit warmer in standard tuning (i find) and wont sound like shit when you down tune.
#4
Quote by Crux_king
go with heavy gauge strings. they sound a bit warmer in standard tuning (i find) and wont sound like shit when you down tune.



Exactly
#5
Quote by winterXsolstice
gonna say heavier with a trebble tone and learn how to use your fingers

How am I supposed to get a tone like Tool's, Rancid's or Megadeth's with fingers???
Current Gear:
Peavey Zodiac DE Scorpio (Bass)
Yamaha RBX-170 (Bass)
Boss ODB-3 (Overdrive Pedal)
Line 6 LowDown 150 (Amp)
#6
I think he meant with your fretting hand, seeing as that hand's fingers would need to be stronger to prevent the heavier gauge strings from buzzing
#7
Yeah, I'd tend to say that heavier strings will buzz a little bit more, but you can't hear it through the amp very well. It also depends on how hard you pick.
#8
Quote by winterXsolstice
gonna say heavier with a trebble tone and learn how to use your fingers


That has nothig to do with what he asked.

Heavier gauges you a little more ballsier tone, and I find lighter gauges give a little more high end snap. It depends on the precise tone you want to get.
Quote by skater dan0
Damn you and your ninja-like modding
#9
Quote by fleajr_1412
That has nothig to do with what he asked.

Heavier gauges you a little more ballsier tone, and I find lighter gauges give a little more high end snap. It depends on the precise tone you want to get.


Very true, and from experience; the gauge is only a slight factor in the tones your wanting. Imo, the type of string including what it';s made of is a bigger factor. What the mod said is true, for Duff era GnR or Green Day stuff: I would/have use steel roundwounds. However, I have been able to achieve everything I wanted using .50-110 nickel rounds. I personaly like the feel of that gauge/material.

<Insert Witty Comment Here>

1981 Fender Lead I Seymour Duncan humbucker, Mesa BoogieIIIRectifer, MKIIRhodes,PRS
#10
Quote by Silveroon009
How am I supposed to get a tone like Tool's, Rancid's or Megadeth's with fingers???

Ever heard of EQ'ing?
pinga
#13
if you want a thrashy tone like megadeth or slayer, use a lighter guage round wound strings with a jazz guitar pick