#1
Hey, just made a thread, got flamed for not searching. It is now deleted. One thing I have been struggling to find out, is how many watts is suitable for gigging? Small gigs. Maybe up to 200 people max.

EDIT: I looked on the FAQ but couldn't find any info on this.
Last edited by WholeLottaIzzy at Jun 1, 2011,
#2
Quote by WholeLottaIzzy
Hey, just made a thread, got flamed for not searching. It is now deleted. One thing I have been struggling to find out, is how many watts is suitable for gigging? Small gigs. Maybe up to 200 people max.

EDIT: I looked on the FAQ but couldn't find any info on this.


200 watts minimum (if you're looking at solid state), you'll probably want 300.
#3
Yeah, I've tried 225 with two guitariste, a drummer and a singer and I wasn't happy. I've used 500 with two very loud guitarists and a thrash drummer and i was perectly fine.

I say this, but the next time I gig, I'll probably have 1100
Quote by UraniYum
Fuck you I'm trying to be caring and shit


Quote by Cb4rabid
Okay guys, I have a confession to make. Not really a confession since it's something that's been bugging me for awhile but I've always been in denial about it.

**** you gilly, it's not what you think
#5
Holy crap. I told my friend he'll never need a 200 watt bass amp! That was using the knowledge I have about guitar amps. Cuz a 200 watt guitar amp will melt your face just touching the volume knob. Ha, thanks guys.
#6
It depends on a few things: the size of the venue; the type of music; how many guitars and what kind of amps do they use. etc. I use a 1000-watt head and whatever cabinet or cabinets work best.
"Maybe this world is another planet's hell?" - Aldous Huxley
#7
my bass amp pushes about 120 through a 410 cabinet. I had to put it on about 7 to keep up with punk drummers and a single guitarist pushing 60 watts through a 210 on 7.

so bassically guitar amp was 210 60 watts.
the bass amp was running 410 120 watts.

this was in a large mostly empty room with the guitarists giving the bassist plenty of sonic room.
no sir away a papaya war is on
#8
shitty venue acoustics = 10000000 watts. good venue acoustics and a good sound check = 400 watts
My name is Greg, use it.

Sarcastic

Angry

Hopeful
#9
Quote by WholeLottaIzzy
Holy crap. I told my friend he'll never need a 200 watt bass amp! That was using the knowledge I have about guitar amps. Cuz a 200 watt guitar amp will melt your face just touching the volume knob. Ha, thanks guys.


Lower frequencies have a lower pitch. More watts = more volume = happy bass.
Understand nothing, in order to learn everything.

Quote by liampje
I can write a coherent tune ... But 3/4? I play rock, not polka.
#10
Quote by vampirelazarus
Lower frequencies have a lower pitch. More watts = more volume = happy bass.

This is not always the case. It also depends on the speakers themselves, not just the wattage.
pinga
#11
Quote by vampirelazarus
Lower frequencies have a lower pitch. More watts = more volume = happy bass.


Not as much a volume increase as you might think- to double volume, you need 10x the wattage, or something like that. More power with appropriate speakers will increase perceived loudness however.
#12
300 Watts, perfect for most gigs.
All I want is for everyone to go to hell...
...It's the last place I was seen before I lost myself



Quote by DisarmGoliath
You can be the deputy llamma of the recordings forum!
#13
Then there's the whole Direct out thing, and wattage don't matter, or Mic'ing.