#1
This is something I found in my tabs folder the other day, I don't remember when i wrote it, but i remember trying to record section 2 and i just couldn't play it exactly like the tab, my timing was off, my tone sucked and the feeling wasn't the same.

Anyway, would be cool to hear a song you wrote, but can't play, if you have any
Attachments:
Southern Darks.gp5
#2
yeah almost all the songs i wrote on gp5 i couldnt play.
i just practiced em a lot and recorded em.

but i changed my way now... im practicing to be a better guitarist, so i dont need a middleman
for my ideas.. i can pickup the axe n try get out the idea... after a while you get better and better it.

also personally, since i never got my head much around writing on gp5. i found it really hard to transcribe onto gp5 the off time stuff i had.. and now that i play on gtr, i have more of those subtle variations i cant get onto gp5, so it makes the songs better personally.

https://soundcloud.com/metalbreed/i-am-jesus

that was one of the songs i wrote on gp5 i couldnt play.. that was a year back..

now im writing my stuff on guitar:

https://soundcloud.com/metalbreed/a-divine-intervention-full

and its gotten better i feel. would love to hear what you think

EDIT: also, since gp5 is like really tight within itself, it sometimes gets really hard to replicate that feel you got on gp5 for the song, with your intstrument.. thats what i felt atleast... like it has very very tight palm mutes, which is actually really hard to replicate unless you have a really good muting and picking technique and more over a suitable tone... the tone you actually play with has a LOT to do with what type of stuff you end up writing, so i'd always suggest writing on guitar, then maybe put it on gp5


and btw.. cool idea, itd be good for an intro somewhere
Last edited by The SoundGuy at Apr 26, 2014,
#3
Nice album dude, reminds me of Testament at times, I like your tone, and those riffs are pretty heavy, did you record all that by yourself?
It's always inspiring to hear original music, thanks for sharing!

I stopped writing for like a year to practice my technique, but I've been meaning to write songs again, I'll try your approach and record ideas directly into a DAW.
#4
Quote by Mentalcore
Nice album dude, reminds me of Testament at times, I like your tone, and those riffs are pretty heavy, did you record all that by yourself?
It's always inspiring to hear original music, thanks for sharing!

I stopped writing for like a year to practice my technique, but I've been meaning to write songs again, I'll try your approach and record ideas directly into a DAW.



cheers dude! yeah recorded/mixed myself.

yeah i actually had a similar few months, didnt write anything at all.. just practicing instead.
been in a "block" haha...

but yeah also recording ideas to daw is cool coz then you can actually write a bunch of riff ideas for a song... and move em around to see how they sound when you piece em together differently. also you come up with a lot more variations and cool stuff for the song.

also check out Metal Riffology by Sarah Spisak... ****ing awesome vid for riffs
#5
there are some solos i have difficulty with, but i dont have any songs that i cant play. as soon as i got tuxguitar, i made a pact with myself that id never write something that i couldnt play, or at least learn within that day

the drum track is a different story though lol i dont always get to write out my drum track on an actual drum set, so i just kinda air-drum it to write it sometimes. turns out im a better air drummer than an actual one lol
#6
Yup. Sometimes it's awkward meters or chords no human can play on one instrument. Just work around it and make notes when possible. And practise practise practise!
#9
^

Most of my songs are a mix between things I can and can't play. I can learn almost all my written parts relatively quickly, though. There's been once or twice in recording where I had to go back and rewrite