#1
Lol, i just stood improvising for like the past 20 minutes!! It felt so ****ing good, its unbelievable. Thats the first time i've accomplished such good improvisation btw. Before, it often ended up sounding like a random progression of bad-sounding notes, but this time it mostly sounded pretty damned okay, except for me repeating a lick a bit too often (hey, no ones perfect!).

But the thing is, i like doing 3 finger pulloffs, and i only imrpovised in minor pentatonic, and while i can manage to do 3 finger pull offs, its hard to do so when you're improvising at X Nps a second. So i really want to do some major scale improvisation. And i know the major scale. I just haven't practised enough to be able to do it flawlessly. So what should i do?

And also, i have a rule for this thread.

1. You MUST congratulate me on my brilliance.


Kidding

Yeah, i've got pretty dry humour

Again, yeah, i've got pretty dry humour :sad

Again, yeah, yeah, you get the picture.

Whew, this is like one of those russian dolls where you open it, and find another one inside. Etc.



#3
Quote by conceptne
play it up n down over n over again?

agreed
Schecter Custom-4 Diamond Series
Gibson SG
Gibson ES-175
72' Fender Telecaster Custom w/white pick guard and Seymour Duncan Jeff Beck Humbucker
Gibson Les Paul Junior

(selling the ES 175 on ebay message me for details)
#4
....your so good

*dies*


*born again*




*dies again*



the end
INGREDIENTS:
2 pounds turnips or rutabagas, peeled and diced (about 4 medium turnips or 1 small rutabaga)
2/3 cup half-and-half or evaporated milk
1/8 teaspoon black pepper
1 cup shredded mild Cheddar cheese
1/8 teaspoon nutmeg, or to taste
#5
and dont be so cocky
Schecter Custom-4 Diamond Series
Gibson SG
Gibson ES-175
72' Fender Telecaster Custom w/white pick guard and Seymour Duncan Jeff Beck Humbucker
Gibson Les Paul Junior

(selling the ES 175 on ebay message me for details)
#6
Yeah improvising is pretty fun. And I congratulate you for your billiance.

You CAN play the scales up and down over and over again but the best thing to do (in my opinion of course) is to learn (or even make; it's real easy) some licks in that scale and play them over. And with creating the licks, this gives you a better feel for the scale and you can apply those licks to your improv ing and play around with those.
Bleh.

Member #3 of the I Am Canadian Club, pm colen or Mantiscabinet to join
Member #3 of the Necrophagist worshippers pm night_lights to join
Member #2 of the Ibanez RG5xx & up club PM tombo32 to join < 110% credit to t2russo
#7
Quote by i-like2sk8
and dont be so cocky

<3333
INGREDIENTS:
2 pounds turnips or rutabagas, peeled and diced (about 4 medium turnips or 1 small rutabaga)
2/3 cup half-and-half or evaporated milk
1/8 teaspoon black pepper
1 cup shredded mild Cheddar cheese
1/8 teaspoon nutmeg, or to taste
#8
I hereby congratulate you for your brilliance.

i'm starting to improvise too, it's pretty good.
#9
Congrats.

But..not to rain on your parade but, everything I play for the most part is improvised.
#2 Member of Fender Whore Club
Rig:
MIK Fender Strat
Traynor 40WR
EH Big Muff
Boss Blues Driver 2
Boss Phase Switcher 3
Quote by Stop Messin'
OHHHHHHHHHH man LMAO now that's what i call getting pwned.

Nice work Fender, seriously.
#10
Thanks everybody

Yeah, i think making licks in that scale might work out, sounds like a good idea. My teacher actually said that when he taught me my first scale, but i must've forgot! Thanks for the suggestion, i think it might go a lot faster now



Im not cocky btw.
#11
Me too, but mainly on the Harmonic minor scale, because everytime i improv on the minor pentatonic, it sounds chinese

Well my harmonic minor sounds a bit slayer like, which is weird because i don't listen to them that much, but what the heck.
#13
C Blues Scale > harmonic minor. yes im a bluesy person but i add a bit of pinch harmonics for fun. and all i can say is learn the entire scale up and down the fretboard, back to front and with you eyes close. play to a metronome and and practice picking techniques aswell. btw congrats on your improvisation
#14
Improv is awesome, especially with a band all doin it at the same time. Once I get to grips with the shape then I start trying to make some licks with it after a while it just starts flowing.

And you're fucking brilliant.
ESP H-300 (EMG81/85)
Ibanez RG570
Ashton VP30
Dunlop Crybaby
Boss CE-5
Boss DS-2
Behringer EQ-700
Member #12 of the "Use Your Fucking Dictionary Club." PM Dæmönika to join.
Mr T of the Avatar A-Team.
#15
listen to some *shudders* Steve Vai, he does quite a lot of major scale mixed with pentatonic stuff which can actually sound cool rather than just liike your going up and down the major scale, if yoou include single taps, bends, string skipping and whammy dives (short and loooong).
hope that helps


[edit: yes yes, well done, your first good improv]
Why did Pat Metheney cross the road? He didn't, his hair got in the way
--
Member #1 of Ibanez > You club. PM me to join
#16
i remember when i first started to be able to improvise fairly well. I was so happy.

good job.
#17
I remember when i thought i was starting to sound good, turns out i sucked when i let other people hear it LOL! Just keep practicing though and learn more than the pentatonic scale, start looking at mode theory, it will open your eyes and you wont sound like any other average guitar player.
Tunes, gear and other random stuff can be found in my "UG" profile if you click my name
#18
okay, thanks everyone! hehe.. Yeah, i know i sounded pretty okay coz one of my ubergood guitar friends were here when i did it

Anyways, do any of you think me insane after reading the last part of my original
#19
um guys, i know some scales, duno what there called though. I know pento, can someone gimi tabs for minnor, major, and harmonic scales
#20
hey i congratulate you doin your first real improv feels pretty good but i agree with the others dont be so damn cocky
also i improv over hammett solos in Metallica songs(master of puppets, battery,etc.). When you can pull that off come back and tell me then i might just cogratulate you.

oh yea dont improv to show off improv to be different
Jackson/Charvel owners club


fender champion 110
blue voodoo 6212
Peavey rage 158
charvel (active EMG)
kasino
eagle (gotoh pups)
Handmade SG
alvarez acoustic (very old)
Woods Classical
Digitech GNX 3
#21
Cool. If we are practicing and we take a break, he will do an improv until we get back. One time he did one for like 45 minutes and we walk in and we are like, "you know how long you were just improvising for?".

Check out the harmonic minor scales in all 5 positions. They are awsome sounding. You can use them somtimes while improvising in pentatonic.
#22
Yep, harmonic minor scales are cool. I'm memorizing the positions in the key of A right now. Great for metal.
#23
Quote by Spamwise
Yep, harmonic minor scales are cool. I'm memorizing the positions in the key of A right now. Great for metal.


Yea I have memorized them all, along with cool little riffs for each position.
#24
Quote by call1800ksmyazz
Yea I have memorized them all, along with cool little riffs for each position.

Nice. i find that they can be somewhat hard to remember though, since the positions are somewhat strange.
#26
Quote by Spamwise
Nice. i find that they can be somewhat hard to remember though, since the positions are somewhat strange.


Yea, but if you practice them everyday, they come very easy. Just go from 1 up and back to 2 up and back to 3 etc.
#27
Quote by call1800ksmyazz
Yea, but if you practice them everyday, they come very easy. Just go from 1 up and back to 2 up and back to 3 etc.

Yep. i just take like an hour a day and go up one and down one position with a metronome and it works out well.